Welsh corgien jalostuksen tavoiteohjelmat ja PEVISA-ohjelmat voimaan 1.1.2025

Welsh corgien jalostuksen tavoiteohjelmat ja PEVISA-ohjelmat hyväksytty ja tulevat voimaan 1.1.2025

Kennelliiton Jalostustieteellinen toimikunta on syyskuun kokouksessaan käsitellyt ja hyväksynyt sekä jalostuksen tavoiteohjelmat että PEVISA-ohjelmat welsh corgi cardiganille ja welsh corgi pembrokelle.

Ohjelmat on hyväksytty sisällöltään sen mukaisesti, mitä seuran vuosikokouksessa on päätetty, mutta ohjelmat ovat voimassa kaksi vuotta, eli 2025 – 2026.

Hyväksytyt jalostuksen tavoiteohjelmat on luettavissa seuran sivuilta: Jalostuksen tavoiteohjelmat | Suomen Welsh Corgi Seura ry

Ohjelmat ovat vuosikokouksen päätöksestä poiketen voimassa nyt kaksi vuotta. Tarkoituksena on muutaman vuoden ajan seurata etenkin selkäkuvausten tuloksia ja seuraavassa PEVISA-ohjelmassa tulee huomioida selkäkuvauslausuntojen tulokset esille tulevien ongelmien vähentämiseksi.

Rotujärjestö laatii erillisen selkästrategian tukemaan jalostuksen tavoiteohjelman tavoitteita, ja sen ensimmäinen versio esitellään tulevilla kasvattajapäivillä.

PEVISA-ohjelman voimassaolo kaksivuotisena (sisältäen selän kuvauspakon) tulee antamaan paremman kokonaiskuvan siitä, minkälaisia jalostuskoirien selkätulokset ovat, ja tarvittaessa voidaan tehdä rajauksia. Laajan selkäkuvauksen lausumisiän ollessa kaksi vuotta, uuden PEVISA -ohjelman aikana ei tosin saada merkittävästi tuloksia uusien määräysten perusteella selkäkuvattujen vanhempien jälkeläistuotoksesta.

Luustoterveysasiat ovat keskeisenä teemana seuran tulevilla kasvattajapäivillä. Lisäksi siellä käydään läpi poikkeuslupasääntöjä sekä uusintayhdistelmien kiellon osalta että selkäkuvausmääräysten suhteen. Ohjeistukset julkaistaan myös seuran virallisilla kanavilla ennen ohjelmien voimaantuloa.

Suomen Welsh Corgi Seura anoo Kennelliiton jalostustieteelliseltä toimikunnalta geenitestitulosten tallennuksen aloittamista saamansa ohjauksen mukaisesti, ja anomus käsittää myös CDDY -testin. Anomus toimitetaan eteenpäin loppuvuoden aikana heti, kunhan Kennelliiton 4.4.2024 voimaan tulleen DNA -ohjeen ja Kennelliiton anomusohjeen edellyttämät tiedot on saatu koostettua.

Rotujen vuoden alusta voimaan tulevat PEVISA-ohjelmat:

Welsh corgi cardigan

Koirilla tulee astutushetkellä olla virallinen laajempi selkäkuvaus- (LTV, VA, SP, IDD), lonkkakuvas- ja kyynärnivelen inkongruenssilausunto tai aiempi kyynärnivellausunto sekä voimassa oleva silmätarkastuslausunto. Silmätarkastuslausunto ei astutushetkellä saa olla 24 kuukautta vanhempi.

Perinnöllistä kaihia, PRA:ta tai tRD:ta sairastavan koiran jälkeläisiä ei rekisteröidä. Diagnoosi ”muu vähämerkityksellinen kaihi” ei kuitenkaan sulje koiraa jalostuksesta. Jos koiralla on todettu mRD, gRD tai PPM, on se paritettava kyseisen sairauden osalta terveen koiran kanssa.

Lonkkakuvaustuloksen D saanut koira voidaan parittaa vain tuloksen A tai B saaneen koiran kanssa tai vaihtoehtoisesti pentueen vanhempien lonkkaindeksien keskiarvon tulee astutushetkellä olla vähintään 101.

Uusintayhdistelmät ovat kiellettyjä.

Merle-merle-yhdistelmät ovat kiellettyjä. Koiran väri on ilmoitettava rekisteröinnin yhteydessä.

Ulkomaisia koiria koskeva poikkeus: Ei vaadita PEVISA-tutkimuksia. (narttu 1, uros 2 pentuetta)

Welsh corgi pembroke

Uusintayhdistelmät ovat kiellettyjä.

Töpö-töpö-yhdistelmät ovat kiellettyjä. Rodulle on olemassa töpöhäntäisyyden geenitesti.