Erikoisnäyttelyssä 17.6.2023 mahdollisuus osallistua geenitestaukseen!

Corgien 17.6.2023 pidettävän erikoisnäyttelyn yhteydessä on mahdollisuus osallistua joukkotestaukseen seuraavien testien osalta:

• CDPA / CDDY (IVDD) eli kondrodysplasia ja kondrodystrofia (riski selän välilevyrappeutumille)

• Laforan tauti (Lafora epilepsia)

Testejä otetaan klo 12.00 eteenpäin. Testipaikka on näyttelyalueelle varatussa tilassa. Testit otetaan poskisolunäytteenä ja tarkoitettu molemmille roduille.

Testilaboratorio on Genomia ja tarjoushinnat ovat

• CDPA/CDDY (IVDD) 58 €

• Lafora 95 € ja

• molemmat yhteispaketissa 136 €

Mikäli saamme kasaan yli 20 koiraa, hinnoista tulee vielä lisäalennus, joten lopullinen hinta selviää kun tiedämme osallistuvien koirien määrän. Ilmoittautumisen päätyttyä testaukseen ilmoittautuneet saavat lopullisen summan ja maksuohjeet.

Ilmoittautuminen joukkogeenitestaukseen 16. 6. klo 12.00 mennessä TÄSTÄ LINKISTÄ

Testaukseen tulevilla koirilla tulee olla passi tai rokotuskortti mukana, tunnistusmerkintöjen tarkastamista varten. Muuten testiin  ei tarvitse ennakkovalmistautumista.

Voit halutettasi antaa suostumuksesi SWCS ry:lle geenitestin tulosten tallentamiseen ja siirtämiseen tulevaan terveystietopankkiin.
Terveystietopankissa tullaan käsittelemään koiran tietojen lisäksi omistajan (nimi) ja kasvattajan (koiran kennelnimi viittaa kasvattajaan) henkilötietoja ja henkilötietojen käsittely perustuu suostumukseen. Terveystietopankin rekisterinpitäjä on SWCS ry.

Mikä Laforan tauti?

Toisena nimenä sairaudelle käytetään Laforan epilepsiaa, ja todennäköisesti siitä syystä, että taudin kuvaan liittyy usein epileptisiä kohtauksia. Monet muut sairauden oireet voidaan tulkita ja on todennäköisesti aiemmin tulkittu joksikin muuksi.

Kyseessä on siis aineenvaihduntasairaus, jonka oirekuva voi olla todella moninainen. Taudissa sokeriaineenvaihdunta järkkyy, ja liukoisan glygogeenin tuottaminen ei onnistu ja soluihin kertyy tärkkelysmäistä sakkaa, joka on erityisen haitallista hermosoluille, jotka surkastuvat.  Sakkaa voi kertyä aivojen ohella esimerkiksi sisäelimiin, ihoon ja lihaksiin.  Oireiden alkamisikä, frekvenssi ja laajuus vaihtelevat. Tyypillisin sairastumisikä on 4-7 vuotta.

Geenitestillä sairaudesta eroon

Laforan tauti on peittyvästi periytyvä eli resessiivinen. Molempien vanhempien pitää olla kantajia, jotta koira sairastuu. Tällaisten kantajayhdistelmien kaikilla pennuilla on 25% todennäköisyys saada mutaatiot molemmilta vanhemmilta, 50% todennäköisyys kantajuuteen eli periä vai toiselta vanhemmalta mutaatio ja 25% todennäköisyys olla vapaa mutaatiosta kokonaan. Kantajakoirat eivät sairastu ja niitä voi käyttää jalostukseen, kunhan varmistetaan, että toisella osapuolella ei ole kantajuutta laisinkaan eli geenitestin tulos on normaali. Järjestelmällisellä jalostussuunnitelmalla Laforan tautia voidaan hyvin vastustaa rodussa.

Geenitestaus kyseisen sairauden osalta on olemassa ainakin seuraaville roduille: basset hound, beagle, chihuahua, karkeakarvainen kääpiömäyräkoira, welsh corgi cardigan ja welsh corgi pembroke.

CDPA/CDDY (IVDD)

Kondrodystrofian (CDDY) takana on lyhytkasvuisuutta aiheuttava geeni FGF4 koiran kromosomissa 12. Tämä vaikuttaa koiran olkavarteen sekä kyynär- ja värttinäluuhun lyhentäen niitä, sekä aiheuttaa jälkimmäisten luiden eriasteista taipumista. Geeniin liitetään myös kohonnut riski selän välilevyrappeutumille nuoremmalla iällä (IVDD)..

Testitulosten tulkinta

• Clear/puhdas = N/N = koiralla ei ole FGF4-12 alleelia